صفحه اصلی / اسباب بازی / بررسی تولید و بازار اسباب بازی در ترکیه

بررسی تولید و بازار اسباب بازی در ترکیه

oyuncak 450 2020 tr

در این مقاله سعی دارم تجربه سفر و بازدیدی را که از صنعت اسباب بازی ترکیه داشتم را برای شما به اشتراک بگذارم، کشورهای همسایه ایران و ترکیه در خیلی از موارد شبیه یک دیگر هستند، از لحاظ جمعیتی تقریبا در یک سطح هستند و هر دو علاقه دارند تولیداتی صنعتی داشته باشند، هر دو نیز مشکلات اقتصادی دارند، در ادامه با بازی بین همراه باشید تا صنعت اسباب بازی ترکیه را از جهات مختلف بررسی کنیم.

کشورهای کمی در خاورمیانه هستند که اسباب بازی تولید می کنند، میتوان گفت تنها ترکیه و ایران هستند که به صورت جدی اسباب بازی تولید میکنند بقیه کشورهای خاورمیانه عمدتا وارد کننده بوده و فاقد صنعت تولید اسباب بازی هستند. ترکیه به دلیل فقدان منابع طبیعی همچون گاز و نفت احتیاج دارد که صنایع خود را توسعه دهد از این جهت فعالانه تر نسبت به ایران در این زمینه فعال است، در سفری که به اتفاق چند تولیدکننده اسباب بازی ایرانی از یک نمایشگاه اسباب بازی در ترکیه داشتیم ارزیابی نسبی از صنعت اسباب بازی در ترکیه داشتیم، اسم نمایشگاه tuyap است که  در سال 2019 سال دوم برگزاری آن بود. برگزارکنندگان سعی داشتند که نمایشگاه را به سمت بین المللی شدن سوق دهند.

photo ۲۰۱۹ ۰۲ ۲۷ ۱۴ ۵۳ ۴۱

نمایشگاه اسباب بازی ترکیه TUYAP:

در این نمایشگاه که به صورت بین المللی بود اکثر شرکت کنندگان ترک بودند فقط تنها چند تا کشور در این نمایشگاه غرفه داشتند، تقریبا نیمی از شرکت کنندگان نیز واردکننده اسباب بازی بودند که برندهای اروپایی و آمریکایی را نمایندگی میکردند برخی نیز وارد کننده اسباب بازی چینی بودند، تقریبا 50 غرفه بودند که تولیدکننده ترک بودند، با بررسی آنها میشد اینطور نتیجه گیری کرد که شباهت های زیادی بین صنعت اسباب بازی ایران و ترکیه وجود دارد، تولید کننده های ترک نیز غالبا اسباب بازی پلاستیکی ساده همچون ماشین و دیگر اسباب بازی مشابه ایرانی را تولید میکنند یکی از شرکت های ترک که شباهت زیادی به برند ایرانی زرین تویز دارد DEDE نام داشت. این شرکت محصولات مشابه اسباب بازی های ایرانی تولید میکند. با یکی از تولیدکننده های ترک که صحبت کردم گفتند که مواد اولیشون را از ایران خریداری میکنند و حتی یکی از آن ها گفت برادر خانمم در پتروشیمی در اصفهان کار میکند و کار تامین مواد اولیه را برای ما انجام میدهد. با سوال مشابه ای که از آنها   داشتیم متوجه شدم که غالب مواد اولیه اسباب بازی های ترک از ایران وارد میشود همچنین محصولاتی همچون بازی های کارتی و رومیزی تولید میکنند همانند تولیدات ایرانی بازی تا و هوپا

photo ۲۰۱۹ ۰۲ ۲۷ ۱۴ ۵۶ ۱۷

تولید اسباب بازی در ترکیه:

همانطور که در بخش قبلی این مقاله توضیح دادم، مواد اولیه تولیدات اسباب بازی های پلاستیکی ترکیه از ایران وارد آن کشور میشود، از اینرو اسباب بازی های ساخت ترکیه از ایران گران تر هستند، با بررسی نمونه های مشابه متوجه شدیم که تقریبا اسباب بازی های تولید ترکیه 3 برابر ایران است از اینرو واردات اسباب بازی از ترکیه به نفع واردکنندگان اسباب بازی در ترکیه نیست: 1- به دلیل عدم داشتن مزیت رقابتی در زمینه کیفیت و مکانیزم 2- قیمت سه برابری اسباب بازی ها

در بخش دیگری از نمایشگاه با یکی از تولیدکننده ها و پخش کننده های اسباب بازی های فکری ترکیه وارد مذاکره شدیم، دو نفر از همکاران تولید کننده که اسباب بازی های مشابهی با تولیدات آنها  تولید میکردند وقتی قیمت کالاهای خود در ایران را به آنها گفته آنها بسیار هیجان زده شدند و به این فکر افتادند که اسباب بازی از ایران وارد کنند و حتی مرز مشترک برای صادرات اسباب بازی را نیز در آن جلسه انتخاب کردیم، و قرار شد طرف ترک به ایران سفر کند و همکاری های در این زمینه صورت گیرد.

photo ۲۰۱۹ ۰۲ ۲۷ ۱۴ ۵۶ ۲۲

دیدار با رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ترکیه:

از آنجائیکه در آن بازه زمانی دبیر انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران بودم، به همراه همکاران در غرقه رئیس انجمن اسباب بازی ترکیه حاضر شدیم، انجمن آنها مثل ایران تفکیک واردات و صادرات را ندارد، تنها یک انجمن برای اسباب بازی دارند ایشان خودشان نماینده لگو، متل و کلی برند اروپایی و آمریکایی بودند، با ایشان در خصوص همکاری های مشترک صحبت کردیم، ایشان تحریم های اقتصادی  را به عنوان عاملی که سبب میشود نتوانند با ما تعاملات اقتصادی داشته باشند بیان کردند، مذاکرات مثبتی صورت گرفت ولی قرار شد در ارتباط باشیم تا شاید تغییراتی در ساختار اقتصادی و تعاملات مالی فی مابین صورت گیرد. ایشان فرمودند انجمن اسباب بازی ترکیه 170 عضو متشکل از واردکنندگان و تولیدکنندگان اسباب بازی دارد. یکی از نکته حائز اهمیت در صحبت های خانم اسین یرور این بود که قیمت اسباب بازی از کشور مبدا تا شلف فروشگاه ها 5 برابر میشود، عامل گمرک و هزینه بالای حمل و نقل را به عنوان دو عامل کلیدی برای افزایش 5 برابری قیمت اسباب بازی نام بردند.نام این انجمن O.Y.D.E.R است.

480224365 O T 8xjg7KOsX 4ou27qmE 37NPm09hfOlpTkapaIt4

بازار عمده فروشی اسباب بازی ترکیه (ایستوچ):

در ادامه برای به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد بازار اسباب بازی ترکیه به بازار عمده فروشی آنها به نام ایستوچ رفتیم، در این بازار عمده فروش اسباب بازی ترکیه حضور داشتند، برخی محصولات تولید ترکیه نیز در بازار بودند که در نمایشگاه آنها را ندیده بودیم. نماینده های شرکتی های خارجی نیز در این بازار حضور داشتند. به فروشگاه های اسباب بازی در ترکیه oyuncak میگویند این نام روی اغلب فروشگاه های اسباب بازی ترکیه دیده میشود. علاوه بر بازار عمده فروشی به فروشگاه های اسباب بازی فروشی سطح شهر نیز رفتیم، جالب بود که از فروشگاه های TOYSRUS خبری نبود و یک فروشگاهی به نام ارمغان بود که بیش از 60 شعبه در ترکیه داشت.  در نهایت میتوان اینطور جمع بندی کرد که بازار و تولیدات اسباب بازی ترکیه و ایران بسیار شبیه هم هست، و در زمینه تولید اسباب بازی تولیدات ایرانی از حیث تنوع بسیار بیشتر از ترکیه هست.

درباره نویسنده :

من علاقه مند به بازی و و اسباب بازی هستم و همچنین عاشق راه اندازی کسب و کارهای جدید و نوآور

دیدگاهتان را بنویسید