صفحه اصلی / اسباب بازی / تحلیل آمارهای جهانی در صنعت اسباب بازی

تحلیل آمارهای جهانی در صنعت اسباب بازی

درآمد سالیانه صنعت اسباب بازی در جهان

  • میلیارد دلار

تحلیل آمارهای جهانی در صنعت اسباب بازی

بازی کردن کار بچه ها است و اسباب بازی ها ابزار بچه ها برای بازی کردن هستند، بعد از گذشت سالها از زندگی اجتماعی، اسباب بازی ها به ابزاری برای ایجاد فرهنگ و ارتباط بچه ها با دنیایی که که در آن زندگی خواهند کرد تبدیل شده است.  تولید کنندگان اسباب بازی تلاش میکنند به سرعت تغییراتی ایجاد کنند که ابزار های بازی مناسب و لذت بخشی را ایجاد کنند که خلاقیت و رویاپردازی آن ها را به چالش بکشد.

در این مقاله سعی داریم دیتا ها و آمار صنعت اسباب بازی را ارائه کنیم و داده های آن را تحلیل و بررسی کنیم، همانطور که میدانید شناخت هر صنعتی از طریق به دست آوردن اطلاعات و آمار آن محقق می شود، بازی بین در این مقاله سعی دارد که اطلاعاتی در مورد اسباب بازی ها را در اختیاز قرار دهد که کمتر در مراجع فارسی به آن پرداخته شده است. پس با بازی بین همراه باشید

درآمد سالیانه صنعت اسباب بازی در جهان

در نمودار روبه رو میتوانید میزان در آمد صنعت اسباب بازی جهان در هر سال را مشاهده فرمایید همانطور که میبینید هر ساله این صنعت رشد داشته است و در انتهای سال 2018 به 90.4 میلیارد دلار رسیده است. خیلی از افراد بر این باورند که رشد بازی های رایانه ای، بر رشد صنعت اسباب بازی تاثیر گذاشته است، ولی مقایسه آمارهای جهانی نشان میدهد که صنعت اسباب بازی هنوز در حال رشد است.

منبع: تجمیع شده از آمارهای جهانی در سایت NDP

سرانه مصرف اسباب بازی در جهان

  • دلار

سرانه مصرف اسباب بازی در جهان

سرانه مصرف اسباب بازی در هر کشور برابر است با میزان خرید اسباب بازی در آن کشور تقسیم بر تعداد کودکان آن کشور (بین 0 تا 16 سال)، از اینرو در هر کشور با استخراج داده های جمعیتی و محاسبه مصرف اسباب بازی سرانه مصرف اسباب بازی آن کشور بدست می آید. همانطور که در نمودار میبینید کشور استرالیا بیشترین سرانه مصرف اسباب بازی را دارد که برابر 500 دلار به ازای هر کودک است. بعد از آن بریتانیا و آمریکا با اختلاف کمی حضور دارند، سرانه مصرف اسباب بازی در ایران نیز به صورت تخمینی ارائه شده است چون اطلاعات آماری رسمی در خصوص میزان مصرف اسباب بازی در کشور وجود ندارد ولی به صورت تخمینی میتوان برای 18 میلیون کودک زیر 16 سال 17 دلار سرانه مصرف را در نظر گرفت. در کشور ترکیه که کشوری هم جمعیت ایران است و از نظر جغرافیایی و اقتصادی شباهت زیادی دارد سرانه مصرف 70 دلار است، این بدین معناست که احتیاج است نقش اسباب بازی بیشتر در جامعه ایرانی باز آفرینی شود و نگاه به آن زا منظر یک کالای لوکس و صرفا سرگرم کننده به یک کالای فرهنگی و ارزش آفرین که هویت جامعه را میسازد تغییر کند. در این زمینه کشورهای توسعه یافته پیشرو بودند و فعالیت های ترویجی زیادی در زمینه بازی و اسباب بازی انجام دادند برای مثال پس از شکل گیری انجمن اسباب بازی استرالیا، این انجمن با فعالیت های مدون و بلند مدت خود توانست سرانه مصرف اسباب بازی استرالیا را به حدی بالا ببرد که الان در صدر  سرانه مصرف اسباب بازی در جهان قرار گیرد.

منبع: تجمیع شده از آمارهای جهانی در سایت Statista

پر درآمدترین شرکت های اسباب بازی جهان

  • میلیون دلار

پر درآمدترین شرکت های اسباب بازی جهان

صنعت اسباب بازی یکی از صنایع نسبتا بزرگ در جهان است از اینرو شرکت های بزرگی در این زمینه وجود دارند، در چند سال گذشته شرکت متل (Mattel) همیشه در صدر پر درآمدترین شرکت ها بوده است، ولی شرکت لگو پس از سال 2000 و تغییرات در رویکرد تجاری خود توانست رشد قابل توجهی داشته باشد و بتواند رتیه اول را در سال های بعدی از آن خود کند، سال 2018 نیز شرکت نامکو بندی که پیشتر شناخته شده در حوزه بازی های رایانه ای بوده است توانسته است بیشترین درآمد را داشته باشد. پس از شرکت هازبرو (Hasbro) شرکت های دیگری با اختلاف درآمدی زیاد وجود دارند که معروف ترین آنها پلی موبیل (Playmobil) و جک پسیفیک هستند. نمودار ارائه شده بر حسب میلیون دلار است بدین معنا که در آمد شرکت لگو پنج میلیارد و پانصد و هفتاد و سه هزار میلیون دلار است. یکی از توضیحاتی که می بایست در این زمینه ارائه کرد این است که شرکت های متل و هازبرو از جمله شرکت های مادری هستند که برندهای زیادی را تحت پوشش دارند که در زیر به آنها اشاره می شود.

  • متل مالک برندهای باربی (Barbie)، فیشرپرایس (Fisher price)، هات ویلز (Hot Wheels) مگا بلوکز (Mega Bloks) و چندین برند دیگر نیز است.
  • هازبرو مالک برندهای مونوپولی (Monopoly)، نرف (Nerf)، پلی اسکول (Playskool) تونکا (Tonka) و چندین برند دیگر نیز است

منبع: تجمیع شده از آمارهای جهانی در سایت Statista, wikipedia

بزرگترین صادرکنندگان اسباب بازی در دنیا

  • میلیارد دلار

بزرگترین صادرکنندگان اسباب بازی در دنیا

همانطور که میدانید چین بزرگترین کشور تولیدکننده اسباب بازی در جهان است و تقریبا هر اسباب بازی را که در بازار های جهانی ببینید چینی هستند. به طوری که آمارهای جهانی نشان میدهد که تقریبا 80 درصد تولیدات اسباب بازی در جهان در چین تولید می شود. پس از آن هنگ کنگ هست و پس از آن آمریکا و آلمان قرار دارند. آمارها نشان میدهد که درآمد حاصله از صادرات اسباب بازی در چین بیشتر از درآمد ایران از صادرات نفت در جهان است، بنابراین نشان میدهد که توجه به این صنعت در ایران می تواند سبب شود جایگیزین خوبی برای درآمدهای نفتی ایجاد کرد. از آنجائیکه همه ظرفیت هایی از جهت مواد اولیه، موقعیت جغرافیایی و نیروی انسانی در ایران بهتر از کشور چین است این مهم دور از دسترس نخواهد بود.هم اکنون آمارها نشان میدهد که صادرات اسباب بازی در ایران کمتر از 10 میلیون دلار است. در مقایسه با کشورهای توسعه یافته این مقدار به صفر میل میکند، در ابین بین کشورهای زیادی هم هستند که فاصله بین کشور تایوان و ایران را پر میکنند که در این نمودار آورده نشده است.

منبع: تجمیع شده از آمارهای جهانی در سایت worldsrichestcountries.com

مقایسه صنایع مختلف در دنیا از حیث در آمد

  • میلیارد دلار

مقایسه صنعت اسباب بازی با دیگر صنایع

یکی از آمارهایی که به اشتباه در بین مسئولین و دست اندرکاران حوزه بازی و اسباب بازی مسطلح شده است آن است که صنعت اسباب بازی بعد از تجارت اسلحه و مواد مخدر پر درآمدترین صنعت دنیا است، در نمودار مربوطه همانطور که ملاحظه میکنید صنایع بزرگی در دنیا وجود دارند که درآمد سالانشون بالاتر از صنعت اسباب بازی است، البته باید به این امر هم اشاره کرد که 90 میلیارد دلار نیز رقم بسیار بزرگی است که صنعت اسباب بازی را از خیلی از صنایع دنیا پیش می اندازد. همچنین یکی دیگر از آمارهای اشتباه که آن نیز مسطلح است آن است که ایران اولین یا سومین وارده کننده اسباب بازی در دنیا است، این دیتا نیز صحت ندارد، چرا که سرانه مصرف پایین اسباب بازی ما این اجازه را نمی دهد که بزرگترین وارده کننده اسباب بازی در دنیا باشیم.

همانطور که در نمودار میبینید صنعت گردشگری با ایجاد درآمد 11.8 تریلیون دلار، صنعت خودروسازی با در آمد 4.2 تریلیون دلار، داروسازی با در آمد 1.2 تریلیون دلار، سرگرمی و رسانه با درآمد 2.2 تریلیون دلار در سال از جمله صنایعی هستند که سهم بزرگی از گردش مالی در جهان را به عهده دارند. البته در این بین صنایع بزرگ و کوچک دیگری نیز وجود دارند که در این نمودار آورده نشده است

منبع: تجمیع شده از آمارهای جهانی در سایت Statista, ibisworld

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید