صفحه اصلی / اسباب بازی / بررسی تولید و توزیع اسباب بازی در کشور چین

بررسی تولید و توزیع اسباب بازی در کشور چین

صادرات اسباب بازی چین بین سال 2009 تا 2018

  • میلیارد دلار

بررسی تولید و توزیع اسباب بازی در کشور چین

در این مقاله از بازی بین قصد داریم آمار و اطلاعاتی را در خصوص صنعت اسباب بازی در چین به عنوان بزرگترین تولید کننده وصادر کننده اسباب بازی در دنیا ارائه کنیم و همچنین گزارش یک سفر از شهر اسباب بازی چین به نام شانتو را ارائه کنیم. بنابراین با بازی بین همراه باشید تا اطلاعات جدیدی در خصوص بازار اسباب بازی چین ارائه کنیم.

همانطور که آمارهای ارائه شده در مقاله تحلیل آمارهای جهانی در صنعت اسباب بازی را مشاهده کردید کشور چین به تنهایی 25 میلیارد دلار صادرات اسباب بازی دارد و با توجه به میزان قابل توجه مصرف خود چین و اضافه کردن کشور هنگ کنگ به این آمار میتوان گفت به طور تقریبی این کشور 80 درصد اسباب بازی دنیا را تولید میکند، اما چطور این کشور به این مهم دست یافته است را با هم مرور خواهیم کرد. یک نکته قابل توجه این است که میزان صادرات اسباب بازی از کشور چین نزدیک به درآمد حاصل از صادرات نفت از ایران است.

در نمودار مربوط به این پاراگراف نرخ رشد صنعت اسباب بازی در سال های گذشته به نمایش گذاشته شده است. همانطور که میبینید این نرخ در هر سال رشد داشته است به طوری که از سال 2009 تا 2018 میزان صادرات اسباب بازی چین سه برابر شده است.

مروری بر یک سری از آمار و اطلاعات از تولید اسباب بازی در کشور چین

شهر های تولیدکننده اسباب بازی در چین شانتو (90 درصد) + ایوو و شانگهای (10 درصد)
میزان اسباب بازی تولیدی در شهر شانتو 70 درصد اسباب بازی های تولیدی در دنیا
جمعیت شانتو 5.4 میلیون نفر
تعداد کارخانه های اسباب بازی در چین 8000 کارخانه در شانتو + 2000 کارخانه در ایوو و شانگهای
متراژ یکی از کارخانه های لگو در شانگهای 165 هزار متر مربع
حقوق هر کارگر ساده در شانتو 3000 یوان
هزینه انرژی در شانتو 5 برابر ایران
تعداد شوروم ها در شانتو نزدیک به 600 عدد
تعداد نمایشگاه های دائمی در شهر شانتو بیش از 30 نمایشگاه غرفه بندی شده

 شانتو شهر تولید اسباب بازی چین

من به عنوان نگارنده این مقاله در یکی از سفرهایی که به چین داشتم یک ماه در آنجا بازار اسباب بازی را بررسی کردم، چیزی که مشخص بود آنها اسباب بازی های پلاستیک و پولیشی را از هم جدا میدونند، به همین دلیل هم معمولا واژه اسباب بازی و پولیش بین واردکنندگان اسباب بازی ایران مسطلح است.

در کشور چین هر شهر به یک صنعت اختصاص داده شده است، مثلا شنزن شهر الکترونیک است، گوانگجو شهر پوشاک، فوشان شهر مبلمان و .. شانتو نیز شهر تولید اسباب بازی در کشور چین است، این شهر بندری تقریبا 70 درصد اسباب بازی های تولیدی دنیا را تولید میکند، و تقریبا هر چیزی که در این شهر حرکت میکند به اسباب بازی مربوط می شود.

یادم هست که با یکی از کارخانه دارها که در شهر قدم میزدیم به من میگفت الان اون کامیون که رد شد حتما یک ارتباطی به اسباب بازی دارد، یا مواد اولیه یا کارتن های محصولات را جابه جا میکند. اطلاعات بدست آمده را در قالب این جدول ارائه دادم.

تولید اسبابب در چین بازی بین
شوروم اسباب بازی بازی بین

تحلیل شیوه تولید و بازاریابی اسباب بازی در چین

تولید کننده اسباب بازی در چین علاوه بر تولید اسباب بازی هایی با برند چینی تولیدات خیلی از برندها بزرگ دنیا را به اشکال مختلف انجام میدهند یکی از این روش ها در اختیار قرار دادن فضای کارخانه ها به برندهای اروپایی و آمریکایی است و دیگری فروش محصولات به صورت OEM در این روش، برندهای مختلف به کارخانه های تولیدکننده اسباب بازی چینی سفارش میدهند و آن کارخانه ها با بسته بندی و نام آن برند تولید میکنند. از اینرو ممکن است تولیدات چند برند خارجی مشابه و حتی از یک کارخانه چینی باشد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در تولیدات اسباب بازی چینی این است که بیشتر تمرکزشون روی سرگرمی است و یادم هست در سوالی که از آنها میپرسیدم که چرا اسباب بازی های آموزشی تولید نمیکنید میگفتند که اسباب بازی، اسباب بازی هست (toy is toy)، در واقع به این اشاره داشتند که توقع جزء سرگرمی نباید از اسباب بازی داشت.

 شیوه بازاریابی و پیگیری سفارشات اسباب بازی در کشور چین

شیوه بازاریابی و پیگیری آنها به قدری حرفه ای و مسئولانه بود که بسیار تعجب برانگیز بود، آنها به راحتی بازدید از کارخانه ها و شوروم ها را هماهنگ میکردند و راننده و یک فرد بازاریاب مسلط به زبان انگلیسی را به هتلی که در آن بودیم میفرستادند و با یک روش حرفه ای مذاکرات را انجام میدادند. و پس از بازدید، پیگیری های زیاد و دوستانه ای را از طریق ایمیل و دیگر روش های ارتباطی انجام می دادند. در کل مشخص بود آموزش زیادی برای این کار دیده بودند.

درباره نویسنده :

دیدگاهتان را بنویسید